Fra Rom til Sicilien

Torsdag d. 15/10 kørte vi sydpå fra Rom, i forventning om en overnatning et sted på turen til Pozzallo i det sydlige Sicilien. Første dag var der flere ladestop undervejs, og en lille afstikker op til en restaurant, som viste sig kun at være for hotellets gæster - men udsigten var god. Frokosten måtte vi så finde et andet sted.

Vi havde flere ladestop på turen, nogle mere vellykkede end andre: Ruteplanlæggeren sendte os ind til Nissan-forhandlerens hurtiglader, men den var kun for Nissan og Renault-kunder, så vi måtte videre til en anden.

Vi nåede om aftenen til den lille kystby Pizzo, hvor vi bookede to rum en time inden ankomst, fordi der er en AC-lader på P-pladsen, hvor bilen så ladede op, imens vi sov.

På en lokal vinbar valgte vi lidt forskelligt til aftensmad, heriblandt en Tun-bøf, som Lise spiste det meste af, og Linea og Henrik smagte også på den. Der var vist noget galt, for den stak i munden, og Lise blev helt rød i hovedet og hævede op, og hendes puls steg voldsomt.

Heldigvis var det gået over om morgenen, hvor vi nød et par kopper espresso og en småkage på balkonen, inden vi skulle videre.

Bilen blev ladet helt op i løbet af natten.

Færgen over Messina-strædet gav en fin lille pause fra kørslen.

Alle går med mundbind i Italien, udendørs såvel som indendørs.

Et enkelt ladestop før ankomst, da der er langt til nærmeste ladestander, fra Pozzallo. Den lille elektriske Smart holder på tværs, men passer alligevel meget godt inden for striberne - praktisk når ladeporten er anbragt bagerst til venstre på bilen.

Vi ankom til Pozzallo om eftermiddagen, og bor 50 meter fra byens centrale torv (i det højeste hus på billedet). Stranden er 200 meter væk, og breddegraden er den samme som Algier og Tunis i Afrika. Vi har booket 14 dage her :-)

Kommentarer 3
Jette Sandsted
25-10-2020 06:34:44

Det lyder som om du har fået en histaminforgiftning, Lise. Hvis tun opbevares ved forkert temperatur, kan bakterier omdanne fiskens indhold af histidin til histamin. I større koncentrationer giver histaminforgiftning de symptomer I har beskrevet. Det er heldigvis ikke farligt. Prøv evt. at læse her: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/akutte-sygdomme/sygdomme/forgiftninger/histaminforgiftning/

Lise
25-10-2020 19:37:09

Hej jette. Det er også midt gæt, og det gik over i løbet af ca 6 timer. Jeg sov med pulsur på og kunne næste dag se at pulsen var faldet fra ca 80 til hvilepuls ca kl 4 om natten. Lidt sjovt at det var så tydeligt på uret. 🙂

Jette Sandsted
27-10-2020 16:47:16

Jeg prøvede det engang med en pizza med tun på. Heldigvis er der ikke så meget tun på en pizza, så det var ikke så slemt.